Acasă » Uncategorized » Da’ programul, care-i programul? La Carnavalul Medieval…

Da’ programul, care-i programul? La Carnavalul Medieval…


Incurajate de succesul fulminant al editiei de anul trecut a spectacolului realizat de APIR( Asociatia pentru Promovarea Istoriei Romaniei), autoritatile locale s-au pregatit si pentru anul acesta, plusand la anvergura evenimentului si organizand un adevarat “Carnaval Medieval” (vezi pagina oficiala de Facebook a Primariei Municipiului Hunedoara, aici)

Program oficial Carnaval

Ei bine, pentru ca proverbul “La pomul laudat sa nu te duci cu sacul..” a fost nascocit pe meleagurile noastre, nu s-a ratat ocazia de a-i se demonstra inca o data valabilitatea.

Si spun asta pentru ca intreaga desfasurare de forte a dovedit destule lacune si multe situatii in care una se anuntase in program si alta s-a intamplat in realitate. Iar aceasta concluzie imi aminteste de celebrul scandal al carnii de cal vandute drept vita in marea Britanie. In acel caz, cei mai multi dintre romani au remarcat doar ca britanicii nici macar nu se bucura cand primesc un cadou, stiindu-se ca preparatele din cal sunt mult mai scumpe decat cele din carne de vita. Foarte putini au inteles cu adevarat motivul supararii clientilor: ei platisera un lucru si primisera altceva in schimb. Mai pe romaneste, fusesera “trasi pe sfoara” cu cel mai mare tupeu!

Aici, spre deosebire de cazul amintit, nu putem clama serviciile platite. Pentru ca, asa cum s-a si anuntat, intrarea a fost libera. Insa, in momentul in care tu anunti “Accesul liber” fara insa sa mentionezi si “in limita locurilor disponibile” demonstrezi o doza apreciabila de amatorism (1!).. Pentru ca hunedorenii, siguri ca vor pleca incantati dupa show, au dat pur si simplu navala la spectacolul de sambata seara. Entuziasmul lor s-a lovit insa de poarta inchisa a Castelului si de explicatiile sincere ale paznicilor si jandarmilor care limitau accesul: “ne pare rau, nu mai este loc, aveti posibilitatea sa vedeti spectacolul pe ecranul amplasat in curtea exterioara a castelului!”. Pai bine, domnilor, asa puteau sta foarte bine acasa si sa astepte transmiterea la televizor a inregistrarii piesei. Nu era nevoie sa se calce in picioare pe podul super aglomerat al Castelului.

Eu, personal, insotit de cateva persoane dragi, am avut norocul sa reusim sa intram, cam in jurul orelor 19:50 (deci cu mai mult de 40 de minute inaintea inceperii reprezentatiei). Dar, spre deosebire de noi, altii au ramas pe dinafara, cu un gust amar si murmurand cuvintele “macar de stiam, nu mai veneam degeaba!”. O nota pozitiva viceprimarului Dan Boboutanu, care, insotit de sotie si nerecunoscut de paznicul de la intrare, nu a facut caz de functia pe care o poseda, desi anuntul “s-ar putea sa nu se mai intre, daca Jandarmeria da ordin – e gata!” l-au primit exact cei aflati inaintea lui in fata portii. A intrat, totusi, doar pentru ca inca se mai putea intra.

Piesa in sine a fost o reusita punere in scena a unei legende istorice dragi hunedorenilor, Legenda corbului, succes pentru care din nou organizatorii, regizorul si actorii merita toate felicitarile. La fel de bine s-au prezentat si figurantii, desi, spre deosebire de editia precedenta in care au fost remunerati, activitatea lor de acum s-a desfasurat pe baza de voluntariat.

Una peste alta, sentimentele de mandrie istorica si jocul bun reusit de personaje ne-au facut sa trecem cu vederea ca am asistat la spectacol asezati pe iarba, in fata tribunei incropite in spatele Castelului, multumiti ca macar am avut privilegiul de a intra la reprezentatie si dezmortindu-ne la gandul ca altii nu au fost la fel de norocosi.

Argumentand nota de paralelism dintre programul initial si ceea ce s-a petrecut in fapt la carnaval, mai amintesc doar cateva curiozitati:

(2!) Reprezentatia promisa pentru vineri seara, a celor de la Asociatia “Castelul din Carpati”, si anume Legenda Corbului, a fost pana la urma Legenda Fantanii. Adica o rejucare a piesei pusa in scena nu de mult, tot la Castel, si care pur si simplu acum a fost repetata. Oricat de mult mi-ar fi placut initial, nu as mai fi mers si a doua oara sa o vad. Poate doar daca as fi fost pacalit ca e vorba de altceva, nu?..

(3!) Dorind sa ii ofer fiicei mele mai mult decat spectacolul cu domnite, cavaleri, osteni si negustori, mi-am facut programul in asa fel incat sa mergem si in miezul zilei. Mai ales ca doua dintre momentele programului gandit pentru intervalul orar 16:00-18:00 – Calatorie in viata medievala –  si anume Parada costumelor si  Povesti boieresti se potriveau perfect cu atmosfera basmelor regale. Cand colo, nici urma de parade, ce sa mai vorbim de povestile boierilor..Pur si simplu au fost doar trecute in program dar nu s-au mai realizat, umplandu-se timpul alocat cu stradaniile unei domnite de a atrage copiii intr-un dans apropiat celor care faceau furori in Evul Mediu. Ce a inteles Dara din toata plimbarea noastra de amiaza de la Castel? “Am fost cu tati la castel, sa manance tocanita! Si eu am dansat umpic cu o printesa.”.. A propos de tocanita, am trait sa o vad si pe asta: hunedoreni stand la coada sa manance contra-cost! Se pare ca eticheta “preparata de Horia Virlan” a reusit si aceasta minune. 😉 Ca mancarea in sine a facut exact cat toti banii (5 lei portia minus un pahar cu bere)..

Iar Fotografiile care trebuiau sa ne transpuna in acele vremuri…posibil sa se fi volatilizat..ca eu nu am vazut nici macar poze cu acest moment al festivalului. 😉

Despre Carnavalul Medieval avand ca inspiratie epoca medievala, programat la orele 22:00 (4!)…unde s-a tinut? :p

Terminand intr-o nota realista, apreciez doar ca e preferabil ca de acum incolo sa pastram lucrurile cu adevarat remarcabile decat sa mentinem un ghiveci de actiuni cu multe dintre ingrediente fictive sau fara gust. Mai bine putin da’ bun decat “sa fie, acolo!”

Nu? 🙂

3 gânduri despre „Da’ programul, care-i programul? La Carnavalul Medieval…

  1. Am ajuns la castel sâmbătă la amiază pentru o ședință foto. Și am găsit o atmosferă care m-a dezamăgit. Mi-am spus că poate mai pe seară evenimentul va depăși stadiul de șușanea și că scopul (cel de promovare a castelului) ar putea scuza mijloacele. Și mi-am mai spus că sunt cârcotașă. Se pare că nu am fost.
    Ai concluzionat perfect. Mai bine puțin, dar bun!

    Apreciază

Lasă un răspuns

